Ön itt van
Kezdőlap > Szolgáltatások > Értékbecslés > ÉRTÉKBECSLÉS HITELFELVÉTELHEZ – MILYEN PAPÍROK KELLENEK?

ÉRTÉKBECSLÉS HITELFELVÉTELHEZ – MILYEN PAPÍROK KELLENEK?

Ha hivatalos ügyintézésről van szó, mindig fontos feladatunk azoknak a dokumentumoknak az összegyűjtése, amelyek elengedhetetlenek az adott folyamathoz. Nincs annál kényelmetlenebb és kínosabb, mint amikor nem készítjük össze a papírokat, vagy amikor egy, esetleg két dokumentum hiányzik egy folyamatban – esetleg későn derül ki, hogy szükségesek. Meglehetősen bosszantó tud lenni. Ezért úgy gondoltuk, egy cikkben összeírjuk, hogy mik is azok a dokumentumok, amelyek nem maradhatnak el akkor, ha egy értékbecslési folyamatban vagyunk – mégpedig olyanban, ami hitel felvételéhez szükséges. Ne feledjük: a banknak, amelyik hitelt ad nekünk, természetesen tökéletesen tisztában kell lennie az ingatlan valós értékével – nem felejthetjük el azt, hogy ez a végső biztosíték számára, abban az esetben, ha az ügyfél nem tud tovább fizetni.

Ahogy arról már írtunk korábban, a bank feladata az, hogy értékbecslőt küldjön a hitelfelvételhez. A miénk pedig az, hogy együttműködjünk az értékbecslővel a folyamatban.

Mik tehát azok az elengedhetetlenül fontos dokumentumok, amik kellenek a hitelfelvételhez, azaz mit készítsünk elő az értékbecslőnek, ha hitelt szeretnénk felvenni?

  • Hitelkérelmi nyomtatvány: ezt kell kitölteni, mellyel egy időben kell beadni a 30 napnál nem régebbi tulajdoni lapot. Ez a nyomtatvány a bankok oldalairól általában letölthető, nyomtatható formátumban elérhető mindenki számára.
  • 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap az ingatlanról: jó hír, hogy ez a dokumentum ingyenesen, évente két alkalommal elektronikus formában lekérhető a földhivataltól, egy 2017-es jogszabálynak köszönhetően. Ez azonban NEM hiteles dokumentum. A szolgáltatás ügyfélkapus bejelentkezéssel érhető el. Hiteles dokumentumért fizetnünk kell, akár online kérjük, akár személyesen. Ennél már csak az a még jobb hír, hogy többnyire a bank lekéri, és nekünk nem kell, így ráhagyhatjuk, hogy mit kér le pontosan.
  • 90 napnál frissebb térképmásolat: ez a kitétel nem vonatkozik a társasházi lakásra, csak házra, ikerházra, sorházra és építési telekre. Ez a szolgáltatás, tehát a térképmásolat kikérése ugyanúgy elérhető ügyfélkapus bejelentkezéssel is a földhivatalnál, mint a tulajdoni lap lekérése, de hasonlóan ahhoz, nem hiteles az ingyen lekérhető térképmásolat. A hitelesítésnek díja van. Hasonlóan a tulajdoni laphoz, ezt is elküldi előzetesen az értékbecslőnek a bank, a legtöbb esetben.
Forrás: pixabay.com
  • Ingatlan méretarányos alaprajza: a jó hír az, hogy ezt mi is megrajzolhatjuk otthon. Nem szükséges tehát egy szakemberrel elkészíttetni, elég egy vázlatos rajz is akár. (Halkan megsúgjuk, hogy a jobb értékbecslők ezt megcsinálják, és nekünk nem kell – jobb is, ha rájuk bízzuk.)
  • Korszerűsítés miatt felveendő hitel esetén az ingatlanon tervezett munkálatok leírása, költségvetéssel együtt: erre azért van szükség, hogy a hitelt folyósító bank a lehető legrészletesebben informálódhasson. Mi azt gondoljuk, hogy a hitelt kérőnek sem rossz, ha megvan ez a dokumentáció, hiszen amúgy is hasznos egy beruházásnál a tervezés, akár a kiviteli, akár a költség oldalon. Tehát ez minket is segíteni fog majd, amikor a sikeres hitelfelvétel után belevágunk a munkálatokba. A költségek figyelését is könnyebben megvalósíthatjuk így, és folyamatosan ellenőrizhetjük magunkat, valamint a projekt állását.
  • Osztatlan közös tulajdonnál szükség van ügyvéd/közjegyző által ellenjegyzett használati megállapodásra: az osztatlan közös tulajdon mindig is egy külön kategória. Kicsit több papírmunkát, és nagyon alapos átgondolást igényel – de ha olyan értékbecslővel dolgozunk, aki jó a szakmájában, mindenben segíteni fog nekünk, ne aggódjunk.

Ezek tehát a mindenképpen szükséges iratok egy hitelfelvételkor.

Segíthetek?

Hasonló cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Top