Ön itt van
Kezdőlap > Agrár > Télen a csipkebogyó vitaminforrás és a zsírt is égeti

Télen a csipkebogyó vitaminforrás és a zsírt is égeti

Télen vitaminkészleteink erősen fogyatkoznak. A vitaminpótlásnak ebben az időszakban is megvannak a lehetőségei. A nálunk is népszerű csipkebogyó azon felül, hogy vitaminnal teli, még fogyókúrás hatása is ismert. A bogyókban található vitaminok közül a C vitamin részt vesz az oxidációs folyamatokban, erősíti az érfalakat, fokozza a szervezet ellenálló képességét és vitalizál.

Nyáron rózsát, télen bogyót terem. Mi az? A csipkebogyó a benne található C vitamin tartalom miatt népszerű. Kevésbé ismert, hogy csökkenti a gyulladást és a zsírok felszívódását, valamint vízhajtó hatású is. A csipkebogyót többnyire szárítva és kimagozva teaként fogyasztjuk. A csipkebogyó tea rendszeres fogyasztása fokozza az immunrendszer védekező képességét. Van, aki olajat présel belőle vagy almával kombinálva lekvárt készít.

A vadrózsa gyümölcse az őszi fagyok idején érik be. Ha nincs otthon a kertben, a csipkebogyót az utak mentén, erdőterületek szélén találhatjuk meg. Szedni a szennyeződés elkerülése miatt az erdőben javasolt. A sárga bogyók még éretlenek, a sötétvörösek viszont már túlérettek és vitaminértékük is csökkent. Közepesen vörös színben a legértékesebb.

Ezt a növényt a népi gyógyászat régóta használja. A növényben rejlő C vitamin hússzor több, mint a narancsban és tízszer több, mint a citromban. A benne található vitaminok közül figyelemre méltó az A, B, K és P vitamin, valamint a pektin, alma és citromsav, vas és magnézium. 

A tea elkészítésére több különböző módszer is ismert. A bogyók vitamintartalma a készítés módja szerint változik. Aki a forrázást választja, számolnia kell azzal, hogy az áhított vitamin jó része távozik, hatása visszafogott lesz. Egy másik elkészítési mód szerint több órán át áztatjuk, majd a kapott léből teát készítünk. A legtöbb vitamint kétségtelenül a forralás, forrázás nélküli tea készítéssel tudjuk megmenteni. A bogyókat kimagozás után 10-12 órán át áztassuk, majd a kapott teát csak melegítsük, ne forraljuk fel. Ha csak később szeretnénk felhasználni, a kimagozott bogyókat legfeljebb 35-40 fokon szárítsuk meg, például egy kellemesen meleg radiátoron.

A csipkebogyó lekvár, avagy hecsedli elkészítése sem ördöngösség. A friss gyümölcsöt magozzuk ki úgy, mintha azt teához készítenénk. A kimagozott bogyókat két órára áztassuk hideg vízbe, majd újabb két órán át lassú tűzön főzzük. A levét szűrjük le és tegyük félre. Ebből később gyümölcskocsonya készíthető. A pépet mérjük le és adjunk egy csészényi mennyiséghez ugyanannyi barna cukrot. Főzzük tovább, majd amikor sűrű masszát kapunk, töltsük üvegekbe.

Ha úgy döntenénk, a kertben termesztjük és főként a gyümölcse miatt hasznosítjuk, akkor a nagyobb gyümölcsöt adó, magas C vitamin tartalmú fajtát válasszuk! Ültethetjük sövényként, de önállóan is. A levágott ágakat nyáron ezért teszik vázába, mert a vadrózsa virága színpompás, jó illatú.  Bánjunk azért óvatosan a vágott virággal, mert a levágott ágon már nem terem gyümölcs.

Hasonló cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Top